Wzmożony ruch w okresie ferii zimowych przyniósł nowe rekordy przejazdów tunelami na drodze ekspresowej S52. Chodzi o tunele w Dziekanowicach i Zielonkach, będące częścią północnej obwodnicy Krakowa.
Północna obwodnica Krakowa w ciągu S52, od momentu otwarcia przyciąga uwagę kierowców nie tylko nowoczesną infrastrukturą, ale także wyjątkowymi rozwiązaniami technicznymi. Przykładem tego są tunele w Zielonkach i Dziekanowicach, które od lutego 2025 roku mogą poszczycić się nowymi rekordami dziennych przejazdów.
Rekordowe wyniki tunelów na S52
Jak zdradził krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, po feriach tunele na północnej obwodnicy Krakowa w ciągu S52 mogą pochwalić się nowymi rekordami dziennych przejazdów.
W przypadku tunelu w Dziekanowicach są to 30 464 przejazdy. Wynik został osiągnięty na koniec miesiąca, bo 28 lutego.
Tunel w Zielonkach swój rekord osiągnął natomiast równo dwa tygodnie wcześniej, to jest 14 lutego. Wówczas odnotowano tam 36 362 przejazdów w ciągu jednego dnia.
Przy okazji GDDKiA Kraków przypomniała, że niezmienny pozostaje rekord w tunelu na Zakopiance w ciągu S7. Tamtejszy wynik odnotowany został 22 września 2024 roku i wynosi 44 497 przejazdów.
Podsumowując ferie, GDDKiA podała, że przez sześć tygodni tunelem w Dziekanowicach przejechało ponad 900 tysięcy aut, a w Zielonkach ponad 1,2 mln. Na Zakopiance było to natomiast blisko 1,2 mln.
Nowoczesne tunele na północnej obwodnicy KrakowaPółnocna obwodnica Krakowa została oddana do użytku 23 grudnia 2024 roku, sprawiając, że Kraków znacząco przyczynił Siudo uzyskania pełnego pierścienia poprzez otoczenie miasta trasami szybkiego ruchu.
W ramach obwodnicy powstała dwujezdniowa trasa o trzech pasach ruchu w każdym kierunku, ale również 29 obiektów inżynierskich, z których największą uwagę przyciągają tunele. W ramach inwestycji, w miejscowościach Zielonki oraz Dziekanowice, powstały nowoczesne tunele o długości odpowiednio 653 m i 496 m.
Oba tunele wykonane zostały metodą podstropową z wykorzystaniem tzw. ścian szczelinowych. Każda z naw obiektów ma 17m szerokości, mieści po trzy pasy ruchu i została wyposażona w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Budowa trwała ponad trzy lata